Zelena miza / Green Table urbana koreografija / urban choreography |
|
Zelena miza, avtorice Mateje Bučar, ki bo predstavljena v okviru Dneva za ples (10.6.2017) in Tedna za ples (09.-15.6.2017), ki potekata v okviru Festivala Junij v Ljubljani. Projekt podpira Mestna občina Ljubljana / Zelena prestolnica Evrope.
|
Naslov Zelena miza si delo izposoja iz prelomne zgodovinske koreografije Kurta Joossa iz leta 1932, ki brezčasno in brezosebno trgovanje z vojno in njenimi profiti koreografsko umesti na velikansko zeleno mizo diplomacij 20. stoletja. Nas pa zanimajo mize in mizice urbanega vsakdana na trgih, pločnikih in v kavarnah današnjega sveta. |
idejna zasnova: Mateja Bučar izvajalke in soustvarjalke: Nina Pertot Weis, Maja Kalafatič, Evin Hadžialjević, Radharani Pernarčič, Mateja Bučar, Aja Zupanec producentka: Sanja Kuveljić zvok, video, fotografija, internet: DUM Posebna hvala za prispevanje idej in vizualnih podob Nataši Skušek in Mladenu Stropniku |
produkcija: DUM – društvo umetnikov koprodukcija: Mestni Muzej Ljubljana, Kino Šiška
projekt so omogočili: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana oddelek za kulturo |
Rok Vevar
Evropski sodobni ples je tudi v svojih najbolj formalističnih dosežkih vselej cenil, kadar je uspel v koreografijo pretihotapiti kanček drame. |
Pia Brezavscek KOREOGRAFIJA ZA ZELENO MIZO Od deljenja sveta do kofetkanja
Po tej historični digresiji, ki pa je bila nujno potrebna, poskušajmo nasloviti še Zeleno mizo Mateje Bučar, ki po mojem mnenju Joosu adekvatno, torej skozi času (ne)primerne mehanizme, naslavlja problem (zatona) javne sfere danes. Hkrati pa odpira tudi vprašanje nečesa, čemur za razliko od »javne rabe uma« lahko rečemo »javna raba telesa«. Gilles Deleuze v svojem tekstu Pripis k družbam kontrole konča tam, kjer je Foucault v Nadzorovanju in kaznovanju končal – nasproti disciplinarnim družbam postavi sodobno obliko, ki bolj kot da ukaluplja telesa v določene vnaprej predvidene institucionalne okvirje, zdaj kot družba kontrole deluje po principu modulacije, kot »samo-deformirajoč kalup, ki se neprestano preobraža iz ene forme v drugo.« (4) Kontrola je zdaj fluidna, ni zamejena na zaprt fizičen prostor, ampak se vtihotaplja v vsako poro družbe, ne meneč se za mejo javnega in zasebnega. Socialna omrežja so najbrž najbolj očiten surogat javne sfere danes. So v lasti koorporacij (vse objavljene informacije so v privatni lasti), ki so nadomestile tovarne in delujejo kot najbolj eksplicitni novi mehanizem kontrole. Kakor zapiše Deleuze, je bil » disciplinarni človek diskontinuiran proizvajalec energije, človek kontrole pa je valujoč, v orbiti, v neprekinjeni mreži.« Relikti zaprtih institucij, ki verjamejo v moč javne sfere, čeprav umetniških in heterotopičnih, kakršno je gledališče, danes ne morejo proizvesti dosti več od prepričevanja že prepričanih, rezoniranje je omejeno na zaprte interesne mehurčke, kakor tudi vsaka objava na Facebooku, ki zato ne more biti praksa »javnega intelektualca«. V tem smislu je koreografski prehod/pohod na ulico, ki ga je Bučar sicer izvedla že 2010 z delom Zelena luč, logična izbira, saj se s to gesto odloči preveriti rezoniranje koreografije kot estetske prakse v tako imenovanem javnem prostoru. Pri tem je seveda potrebno biti pazljiv, kot opozarjata Bojana Cvejić in Ana Vujanović, da javni prostor ni zgolj fizični prostor, na katerem se prakticira diskurzivno javno sfero, čeprav je njen predpogoj, saj je javni prostor lahko tudi »prostor turizma, zabave, prostega časa, dela, produkcije ali državnega monologa.« Kakor nam dokazuje denimo nedavni odlok o posebni rabi javnih površin v lasti Mestne občine Ljubljana, ki »spontane ulične nastope« prostorsko in časovno omejuje, javnega prostora ne privatizirajo samo koorporacije, ampak se tudi mesta in države obnašajo kot privatniki, ki jim pod pretvezo varnosti, reda in miru dajemo mandat in legitimiteto za uporabo sredstev kontrole. Javni prostor tako postaja impotenten v smislu množičnih protestnih akcij, ki morajo biti v imenu varnosti prijavljene in je tako vsaka spontanost sproti regulirana, prav tako pa denimo tudi estetizirana forma t.i. flash mobov postaja apropriirana kot komercialni spektakel. Delo Zelena miza Mateje Bučar v tem smislu ne posega po sredstvih spektakla, in tako bolj kot Joosovi tradiciji sledi lastni »zeleni« seriji, ki se vzpostavi z delom Zelena luč, katere vizija je z minimalno estetiziranimi sinhronimi prehodi čez cesto ob zeleni luči povzročati male estetske motnje, spotike običajne hitre in ciljno usmerjene hoje, ki je naša nezavedna socialna koreografije urbanih premikov. Po nadaljnjih akcijah Mateje Bučar v javnem prostoru, kot so Neumestljivi Nedoumljivi (2012) in Parkiranje pakiranje (2013) pa gre pri Zeleni mizi avtorica še dlje, saj naslavlja specifično situacijo preseka javnega in zasebnega, vidnega in nevidnega, ko majhne estetizirane akcije postavi okrog (zunanjih) kavarniških miz. Kulturna posebnost družabnega pitja kave se zdi kot zadnje zatočišče neobveznega, prijateljskega druženja, torej sfere privatnega, a si tudi to heterotopijo plačujemo pri »privatniku«, lastniku lokala, ne zaupamo je niti javnemu prostoru niti intimi doma, mora se odviti nekje na presečišču, na porozni meji, da se vedno lahko zgodijo tudi naključna srečanja, morda še nekdo prisede itd. Kljub temu pa je to zaprta situacija, vanjo je potrebno biti povabljen in vsakršno pogledovanje na sosednja omizja (če ne gre za flirtanje) je vdiranje v zakupljen čas zasebne situacije, ki traja eno (dolgo ali kratko) kavo. A vsaj od pojava pametnih telefonov in prenosnih računalnikov tudi kavarne niso več heterotopične, malo na ven priprte, a vase zaprte situacije jamranja, opravljanja in drugačnih družabnosti, ampak prostori delovnih sestankov omreženih posameznikov, ki vedno z enim očesom strmijo v ekrane, podvrženi kontroli imperativov konstantne dosegljivosti in brezplačnega semiotičnega dela, ki si ga prilaščajo koorporacije družabnih omrežij. Kaj se torej zgodi, ko se kar na enkrat za sosednjo mizo, kamor nam zbeži oko, dogodijo male estetizirane sinhrone akcije – ko so ljudje za mizo kar na enkrat obrnjeni na glavo ali pa, ko samo v istem ritmu z žličko mešajo po svojih skodelicah? Te dobro načrtovane, a malo vidne akcije enako oblečenih plesalcev predstavljajo za bolj ali manj naključen pogled nekakšno anomalijo. Drugače kot pri skorajšnji normi nekaterih sodobnoplesnih predstav, ki uprizarja domnevno svobodna individualizirana telesa v prav tako individualiziranih kostumih, ki se skoraj nikoli ne gibajo povsem sinhrono, ali pa sinhronost hitro razpade, gre tu za neko drugačno, post-disciplinarno uniformiranost, ki pa nikoli ne postane množična. Ta skupnost, ki se je očitno uspela dogovoriti za nekakšno koreografijo, za skupno »javno rabo telesa« z namenom ustvarjati nenapovedane, naključne nepravilnosti, je fenomen že, ker v tej individualizirani družbi obstaja. Pozicionirana je na porozno mejo med javnim in zasebnim, v kavarno, saj želi tako uloviti neulovljive ostanke javne sfere. Telo je po Foucaultu tisti ne-kraj, utopija, točka nič, od koder se orientiram v svetu. V radijskem predavanju Utopično telo tako pojasni, da čeprav je telo edini resnični kraj, iz katerega bežimo in si gradimo utopije, je tudi tista edina točka, kozi katero lahko živim utopijo tukaj in zdaj. Javna raba telesa pri urbani koreografiji Mateje Bučar si ne dela utvare o potentnosti javne sfere v javnem prostoru. Bolj kot po principu vidnosti operira po principu nevidnosti in naključja. Tudi javno naslavlja zgolj po naključju, ne po principu spektakla, reprezentacije, ampak v smislu estetskega kontinuuma. To po Hewittu pomeni, da ker si »koreografija vzame za svoj material človeško telo in njegove relacije do drugih človeških teles, je raziskovanje socialne koreografije posebej ustrezno za prezentacijo načinov, na katere se politični in estetski momenti stapljajo en v drugega.« To koreografinja stori tako, da delo pozicionira tja, kjer se manifestirajo domala vsi problemi zlitja javnega in zasebnega – v kavarno. Tam povzroči nekakšen spotik, z majhno gesto koreografske kontrole nad nekaj telesi okrog neke mize estetizira na videz profano, nekodirano, zasebno, ki pa je še kako podvrženo kontroli. Po Hewittu so ravno spotiki, prelomi v estetiko, ki je zapisana v vsako ideologijo, tisti, ki to ideologijo torej naredijo vidno in tako predstavljajo neko kritično stavo socialne koreografije. Če je Joosova Zelena miza deluje v okviru reprezentacije, satirične mimikrije realnosti, pa Zelena miza Mateje Bučar opravlja z reprezentacijo in raje vadi utopijo skupnosti na pogorišču javnega.
|